Otsikko
Mistä löydän tod.näk. Kaarlo Kramsun nuijasotien aikaan sijoittuvan balladin (nimeä en tiedä), jossa jonkun säkeistön sanat menevät näinSilloin torvi…

Kysytty

Mistä löydän tod.näk. Kaarlo Kramsun nuijasotien aikaan sijoittuvan balladin (nimeä en tiedä), jossa jonkun säkeistön sanat menevät näinSilloin torvi toitahtaapi
joka vahdin valveuttaa
ja kun tornikammiostaan
kurkottain hän katsahtaa,
huomaa hän ett´ talvitiellä
kiitää ratsu vaahtoinen.
Nuori Hans von Oldenburg
on satulassa ratsun sen.
Nostosilta saranoistaan
vonkuu vanhaa ruostettaan,
yli rientää kalvas miesi,
horjuu maahan ratsultaan,
heittää ohjat huoviloille,
rientää Gödik Fincken luo.
Tiedon töistä nuijamiesten
fänrikki nyt hälle tuo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaarlo Kramsu on tosiaan kirjoittanut useampia Nuijasotaan liittyviä runoelmia mm. Ilkka, Jaakkima Berends, Santavuoren tappelu, Tarina, Hannu Krankka ja Taneli Luukkonen. Mutta kysymänne runo ei ole Kaarlo Kramsun vaan Kasimir Leinon.
Runo on osa Leinon sarjasta Historiallisia kuvia, 1. Olavinlinnan edustalla. Runo on julkaistu mm. kokoelmassa Leino, Kasimir, Runoja, Otava, 1899.
Runo on julkaistu myös nimellä Savon nuijapäät teoksessa Suomen kirja, kansakoulun lukukirja II, Otava, 1904.

Molemmat kirjat löytyvät esimerkiksi Pasilan kirjavarastosta ja saatavuuden voitte tarkistaa HelMet-aineistohausta, http://www.helmet.fi .