Mistä löydän miten kirjoitetaan kiinalaisittain tai japanilaisittain nimi Pirjo?

Kysytty

Mistä löydän miten kirjoitetaan kiinalaisittain tai japanilaisittain nimi Pirjo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Japanin kielellä Pirjo voidaan kirjoittaa käyttämällä katakana-tavumerkkejä. Japanin kielessä käytetään katakana-merkkejä vierasperäisten lainasanojen ja nimien kirjoittamiseen. "Pirjo" voidaan muodostaa käyttämällä tavuja PI, RI ja YO tai vaihtoehtoisesti PI, RU ja YO. Mutta ehkä tuo ensin mainittu muoto vaikuttaa luontevammalta suomalaisen korvaan.

Koska japanilaisia merkkejä ei voi lähettää mutkattomasti sähköpostitse, kannattaa katsoa merkkien kirjoitustapa joko sanakirjasta tai joltakin internet-sivustolta. Hyvä katakana-merkkien luettelo löytyy sivustosta http://www.kids-japan.com/kata-chart.htm . Sivuston kaavion vasemmalla puolella on aina tavun alkukonsonantti ja yläosassa tavun loppuvokaali. Esimerkiksi tavu NI kirjoitetaan kahdella vaakatasossa olevalla viivalla. Sivun alalaidassa on linkki Katakana Chart 2:een, josta löytyy Pirjo-sanan ensimmäinen tavu PI. Tavu kirjoitetaan samalla merkillä kuin HI mutta merkin oikeaan ylälaitaan lisätään pieni ympyrä. Tavut RI ja YO löytyvät ensimmäisestä kaaviosta.

Katakana-merkit ovat suhteellisen helppoja piirtää. Kuitenkin kannattaa piirtää merkit suunnilleen saman kokoisina ja mahdollisimman selkeäpiirteisin vedoin.

Katakana-merkit ovat käytössä ainoastaan Japanissa, ja kiinalaisille ne ovat täysin tuntemattomia.