Otsikko
Mistä lähtisin etsimään: Lapsena muista äitini kanssa katselleeni Pohjois Esplanaadilla Havis Amandan päässä, talon sisäpihalla sijaitsevan elokuvatieatterin…

Kysytty

Mistä lähtisin etsimään: Lapsena muista äitini kanssa katselleeni Pohjois Esplanaadilla Havis Amandan päässä, talon sisäpihalla sijaitsevan elokuvatieatterin ulkokuvia. Muistan kun äitini kertoi, että isä on tuossa ja tuossa kuvassa. Ajankohdan on täytynyt olla noin 1952 - 55 paikkeilla. Epäilen, että kyseessä oli ns. lyhyt elokuva.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

La Scala -niminen elokuvateatteri toimi Pohjoisesplanadi 21:ssa vv. 1906 - 1991.
Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kirjasto on maan suurin elokuva-alan tietokeskus, joka on vapaasti kaikkien käytettävissä.

https://kavi.fi/fi/kirjasto/aineistot/helsingin-seudun-elokuvateatterei…

Yksityishenkilöitä ja kaupungin rakennuksia(elokuvateatterit) koskevia tietoja löytynee myös Helsingin kaupunginarkistosta.
http://www.hel.fi/hki/Tieke/fi/Kaupunginarkisto