Mistä lähtien Suomessa on tehty tai julkaistu työnhakuoppaita? Mikä on vanhin työnhakuopas? Vanhin työnhakuopas mihin törmäsin Helmet-hakupalvelussa oli…

Kysytty

Mistä lähtien Suomessa on tehty tai julkaistu työnhakuoppaita? Mikä on vanhin työnhakuopas?
Vanhin työnhakuopas mihin törmäsin Helmet-hakupalvelussa oli vuodelta 1988.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selasin kirjastojen kokoelmaluetteloista Suomen kansallisbibliografia Fennican, Helsingin yliopiston kirjaston, Varastokirjaston ja Piki-verkkokirjaston (Pirkanmaan alue) luetteloita.

Piki-verkkokirjaston haulla löytyy kirja Paikanhakijan opas / Leena Tuisku-Reinilä, julk. Helsinki : Kirjayhtymä, 1975. Asiasanana: työnhaku. Tämä kirja löytyy myös Fennicasta, mutta ilman asiasanoitusta. https://fennica.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?v1=2&ti=1,2&Search%5…
Vanhassa aineistossa on yleisestikin ongelmana vajavainen tai puuttuva asiasanoitus.

Helsingin yliopiston kirjaston HELKA -luettelosta sanahaulla työnhaku löytyy kirja Täydellisen naisen opas / Marketta Rentola.
Julkaistu: Hki : Tammi, 1983 asiasanoina mm. työnhaku : oppaat : naiset
https://helka.linneanet.fi

Tutkimus- ja selvitystietoa löytyy HELKASTA vanhempaakin, esim.
Työnhaku ja työnvälitykset Tampereen työnvälitystoimistossa / Ossi Hiisiö. Julkaistu: Helsinki : Helsingin yliopisto, 1954.

Helmet-hausta löytyy haulla työnhaku kirja vuodelta 1986: Tehokas työnhaku : työnhakijan opas / Risto Eloranta, Kuopio : Kustannuskiila, 1986 http://www.helmet.fi/record=b1232382~S9*fin