Mistä koostuu saharan hiekka? Onko se vain jauhettua kiveä vaiko paljon muutakin?

Kysytty

Mistä koostuu saharan hiekka? Onko se vain jauhettua kiveä vaiko paljon muutakin?

Vastaus

Vastattu

Miranda MacQuittyn kirjassa Aavikko sanotaan näin: "Aavikon hiekka on peräisin kivistä, jotka ajan kuluessa ovat kuluneet ja rapautuneet." (s. 8) Kirjassa Maailma tänään. [16], Pohjois-Afrikka taas sanotaan, että Saharan hiekkadyynejä muodostuu "rapautuneesta hiekkakivestä ja graniitista". "Dyynejä muodostava hiekka kulkee tuulen mukana jokitasangoilta tai meren ja järvien rannoilta." Saharasta kuitenkin vain noin 25 prosenttia on "tuulten dyyneiksi kasaamaa hiekkaa". Suurin osa on kallioista ja kivistä tasankoa (s. 86-87) Helsingin Sanomien Tiede-sivuilla 29.5.2012 Helsingin yliopiston geologian ja mineralogian professori Juha Karhu on vastannut kysymykseen Miksi Saharassa on ennen kaikkea hiekkaa? Hän kertoo mm. että jääkauden jälkeen Saharassa satoi paljon ja siellä oli kasvillisuutta. Sen jälkeen sateet ovat kuitenkin vuosituhansia olleet hyvin harvinaisia, ja siksi Sahara on kuivaa aavikkoa. Juha Karhun muikaan "kaikki Saharan hiekka on aina ollut lähtöisin kallioperästä".