Mistä kokoelmista löytyvät Larin-Kyöstin runot Käen kukkuessa, Vaari ja kello, Aittalaulu, Kahden vaiheilla, Kristallikukkia, Onnen käki ja Syysyö?

Kysytty

Mistä kokoelmista löytyvät Larin-Kyöstin runot Käen kukkuessa, Vaari ja kello, Aittalaulu, Kahden vaiheilla, Kristallikukkia, Onnen käki ja Syysyö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Larin-Kyöstin runoja on julkaistu useissa kokoelmissa. Teoksesta "Ota sun kaunis kantelees" (1985) löytyvät runot Onnen käki, Vaari ja vaarin kello, Käen kukkuessa ja Aittalaulu. Kristallikukkia-runo on julkaistu kokoelmassa "Lauluja vanhasta kaupungista: kokoelma runoja" (1912) ja Kahden vaiheilla -runo "Tän pojan kevätrallatuksia: Kyläisiä lauluja I" -teoksessa (1912). Sellaisesta runosta kuin Syysyö ei valitettavasti löytynyt tietoa. Sen sijaan runot Kesä-yö ja Syyslaulu löytyvät Larin-Kyöstin teoksesta "Lauluja vanhasta kaupungista: kokoelma runoja". Olisiko kyseessä voinut olla jompikumpi niistä?