Löytyisikö tietoa sukunimen Hulkko taustasta/merkityksestä? Kiitos!

Kysytty

Hei! Löytyisikö tietoa sukunimen Hulkko taustasta/merkityksestä? Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Pirjo Mikkosen Sukunimet kirjassa esitetään kaksi alkuperää Hulkko-sukunimelle. Alpo Räisänen (1982) on selittänyt nimen sanan hulkka (joukko) pohjalta. Helposti nimi selittyisi myös saksalaisperäisen henkilönimen pohjalta. Viljo Nissilä (1980) onkin rinnastanut suomalaiset nimet Hulkka, Hulkki, Hulkko ja Hulkkonen saksalaisiin nimiin Fulca, Fulco, Fulka, Fulk ja Hulke. Turusta löytyy asiakirjatieto Fulco dictus Skelgestä 1338. Viipurissa oli 1558 Pouell Hulk, Viipurin pitäjässä 1559 Knuth Hulcoin, parikkalassa 1614 Rijgoi Hulcko ja Pielisjärvellä 1651 Oloff Hulkonen. Sortavalassa Hulkko esiintyi etunimenä: 1645 Hulcko Semenoff ja 1642 Hulcko Ifvanoff. Muoto Hulkko on säilynyt sukunimenä lähinnä kiteellä, Nurmeksessa ja Tuusniemellä. Hulkkosen alue on ollut laajempi: 1500-luvulta on tietoja Säämingistä ja Juvalta. Pohjois-Pohajnmaalta ja kainuusta  löytyy tietoja 1580-luvulta alkaen. (Mikkonen, 2000)

Hulkkoja oli Suomessa  vuonna 2019 619 (Sukunimi-info).