Otsikko
Mistä kirjastot ostavat kirjansa? Onko niillä jokin oma salainen kauppansa, josta saa kirjoja halvalla, loppuunmyytyjäkin painoksia?

Kysytty

Mistä kirjastot ostavat kirjansa? Onko niillä jokin oma salainen kauppansa, josta saa kirjoja halvalla, loppuunmyytyjäkin painoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ole salaista kauppaa. Kirjastot ostavat kirjansa aivan tavallisista kirjakaupoista. Helsingissä mm. Akateemisesta sekä Suomalaisesta kirjakaupasta. En tiedä miten muissa kirjastoissa päätetään, mistä kaupasta ostetaan, mutta Helsingin kaupunginkirjasto solmii sopimuksen aina yhden kaupan kanssa kerrallaan, ja sopimus edellyttää ostamista tietyllä summalla vuodessa sopimuskaupasta. Saamme alennusta normaalihinnoista. Voimme tietysti ostaa muualtakin, jos tarvis on.