Mistä kirjasta tai vihkosesta löytyy vanhaa ensiapua? Ja mistä löytyisi tällaisia kirjasia?

Kysytty

Mistä kirjasta tai vihkosesta löytyy vanhaa ensiapua? Ja mistä löytyisi tällaisia kirjasia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kuinka vanhaa ensiapua tarkoitat?

PIKI-kirjastojen kokoelmissa vanhimmat kirjat, joissa aihetta on käsitelty ovat seuraavat:
Kuvallinen terveydenhoito-oppi (1893)
Arppe: Kansanlääkäri : yleistajuisia ohjeita tautien tuntemiseen, parantamiseen ja ehkäisemiseen (3.p. 1922)
Kaasulääkintäopas (1940)
Suomen Punaisen ristin sotalääkintäkirjasia 1 (1940)
Melander: Sidonnan opas (6.p. 1961)

Seutuvarauksella nämä ovat saatavissa Ruoveden kirjastoon.

Lisäksi Vapriikin käsikirjastossa on teos Eskelin: Ensiapu tapaturmissa sekä lyhyitä neuvoja ensimmäisistä ja yksinkertaisemmista toimenpiteistä, jotka sairaustapauksissa voivat tulla kyseeseen (1923), mutta tätä teosta ei ole mahdollista saada lainaksi tänne omaan kirjastoon.