Otsikko
Mistä juontuu sanonta (taivaassa) perseet tervataan

Kysytty

Hei, mistä juontuu sanonta (taivaassa) perseet tervataan

Vastaus

Vastattu

Kansatieteellisissä lähteissä takapuolen tai muiden alaruumiin osien tervaaminen on merkinnyt rangaistusta siveettömästä elämästä: "Huorintekijöiltä tervattiin takapuoli -- " (Muistan kuinka Räisälässä... : Räisälän perinnettä). Kaunokirjallisuudessa aihelmaa on hyödyntänyt esimerkiksi Anu Kaipainen: " -- kaksi tytöistä oli löydetty parin päivän päästä erään luodon rannasta alastomina ja takapuoli tervattuina." (On neidolla punapaula)

Jotkut ovat takapuolen tervaamisesta puhuessaan kiinnittäneet erityistä huomiota tervan tarttuvuuteen, ja tervatuista takapuolista on tullut paikalleen jämähtämisen kuva. "Tervatut takamukset on virkapaikkaansa liiaksi kiintyneellä henkilöllä. 'Yhdistyselämässä tunnetaan valitettavan yleinen ilmiö, jonka nimi on tervatut takamukset. Tämä ominaisuus on sillä väellä, joka uskoo olevansa korvaamaton ja joka ei miotenkään malta luovuttaa paikkaansa toisille, nuoremmuille – ." – Martti Santavuori)" (Suomalainen fraasisanakirja)

Sanonnan "Taivaassa (vasta) perseet tervataan" voisi ehkä ajatella ilmentävän ajallemme ominaista tapojen höltymistä ja sitä, että kunnottomasta elämästä joutuu tilille vasta tuonpuoleisessa.

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Perseen tervaus oli myös vanha hoitokeino. Saunassa taputeltiin katajavihdalla ja takapuoli tervattiin. Tervaus poisti kiukkua ja vihaisuutta ja edisti sovun säilymistä talossa.