Otsikko
Mistä juontavat juurensa vanhoista autoista käytetyt nimet "letukka" tai "dollarihymy"?

Kysytty

Mistä juontavat juurensa vanhoista autoista käytetyt nimet "letukka" tai "dollarihymy"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Letukka" on alun perin ollut kutsumanimi Chevrolet-merkkisille autoille, mistä se on vähitellen yleistynyt merkitsemään isoa amerikkalaista autoa yleensä (ks. esim. Heikki Paunonen, Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii). "Dollarihymy"-nimitys taas tullee siitä, että ison amerikkalaisen auton moottorin jäähdyttimen säleikkö on helposti voinut tuoda mieleen leveän, säihkyvän filmitähtihymyn.