MIstä juontaa tapa kilauttaa juomapikarit yhteen? Mikä on kippistelyn alkuperä?

Kysytty

MIstä juontaa tapa kilauttaa juomapikarit yhteen? Mikä on kippistelyn alkuperä?

Vastaus

Vastattu

Juomalasien yhteen kilistely eli skoolaaminen tunnetaan jo viikinkien ajoilta https://fi.wikipedia.org/wiki/Skoolaaminen

Ari Turusen ja Markus Partasen Uusi ulkokultaisen käytöksen kirja (2007) selvittää kippistelyn historiaa näin:

"Maljojen nostaminen eli skoolaus on itse asiassa muisto viikinkien ryyppyjuhlista. Viikingeillä oli tapana juoda voitonmaljana vahvaa simaa vihollisten pääkalloista. Pääkallo kolautettiin voitonmerkiksi ja sanottiin: Skull! Siis kun ruotsalainen sanoo nykyään Skål tai me skool, tarkoitammekin pääkalloa."

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Itämailla jotkut sanovat, että kilistelemällä ajetaan pahat henget pois.