Mistä johtuu kiva tunne vatsassa, kun on esim. vuoristoradassa tai jossain muussa laitteessa? Luin jostain, että sen aiheuttaisi se, että maksa on…

Kysytty

Mistä johtuu kiva tunne vatsassa, kun on esim. vuoristoradassa tai jossain muussa laitteessa? Luin jostain, että sen aiheuttaisi se, että maksa on painottamassa tilassa vähän aikaa, onko totta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiva tunne vatsassa(tai joidenkin mielestä epämiellyttävä) johtuu siitä, että kiihdytyksissä ja äkillisissä suunnanmuutoksissa vatsaontelon elimet pyrkivät jatkamaan matkaansa entiseen suuntaan, vaikka laite vie kehoa jo uuteen. Tässä toimii siis massan hitauden periaate (massan hitaus on kappaleen liikkeen muutosta vastustava ominaisuus) Erityisesti kouraisee aallonharjan jälkeen, eli kun nouseva liike äkisti vaihtuu laskeutuvaksi. Silloin mahalaukku, suolet ja maksa jatkavat nousuaan.
Hetkellistä painottomuuden tunnetta voi kokea vapaassa putoamisessa. Huvipuistoissa pisimmän painottomuuselämyksen saa Linnanmäen Raketin kaltaisissa laitteissa, joissa vapaa pudotus kestää muutamia sekunteja.
Vastaus on laadittu mukaillen seuraavaa artikkelia:
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/paa_pyoralle