Otsikko
Mistä johtuu, että unen tarve lisääntyy murrosiässä?

Kysytty

Mistä johtuu, että unen tarve lisääntyy murrosiässä?

Vastaus

Vastattu

Kirjastonhoitajalla ei ole pätevyyttä vastata tähän kysymykseen tieteellisesti, joten voin vain esittää tietolähteitä, joista voit selvittää vastausta kysymykseesi. En kuitenkaan löytänyt lähteitä, joissa kerrottaisiin unentarpeen lisääntymisestä murrosiässä, vaan useissa lähteissä murrosikäisten unentarpeen kerrotaan olevan sama kuin aiemmin. Unen ajoitus kuitenkin siirtyy usein murrosikäisillä eli he valvovat illalla pidempään.

Lähteet ja lisätietoa:

Murrosikäisistä tulee illanvirkkuja - Terveyskirjasto

Unen tarve - Terve koululainen

Lääkärilehti - Nuori nukkuu myrskyn silmässä (laakarilehti.fi)

Nuoren nukkuminen - Mannerheimin Lastensuojeluliitto (mll.fi)