Mistä johtuu että salille tai harrastukseen lähtö on aina vastenmielistä ja vaikeaa? Vaikka tietää että siellä on mukavaa ja tulee hyvä olo ja vaikka olisi…

Kysytty

Mistä johtuu että salille tai harrastukseen lähtö on aina vastenmielistä ja vaikeaa? Vaikka tietää että siellä on mukavaa ja tulee hyvä olo ja vaikka olisi lähtiessä huonolla tuulella niin pois kotiin lähtiessä aina rentoutunut ja tosi mukava fiilis. Niin siitä huolimatta kotoa sinne lähteminen on aina vastenmielistä ja vaikeaa. Miksi aivot eivät opi pitämään lähtöä helppona kun tietää että kivaa on harrastuksessa vaan aina joka kerta sama juttu. Mikä tähän on syynä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos liikunnasta on ikäviä muistoja tai salilla käynti on uusi tapa, aivomme pitäisivät meidät mielummin tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Tapojen kehittyminen vaatii jopa tuhansia toistoja. On tärkeää, että liikunnasta saa uusia, mukavia muistoja ja ylipuhuu itsensä lähtemään, vaikka se olisikin vaikeaa. Motivaatiota voi auttaa miettimällä mitkä ovat syyt salille menoon, valitsemalla itselle mieluisan lajin ja aloittamalla itselleen sopivalla tasolla. (lähde: Aalto ja Seppänen: 100 vinkkiä liikunnan aloittamiseen, Fitra 2016)

Elixian sivuilla norjalainen aivotutkija Per Ole Hjelle selittää tätä ongelmaa myös evoluutiolla: aivomme on alunperin ohjelmoitu säästämään energiaa, kun ruuan saanti on ollut epävarmaa.