Mistä ja minkälaisella historiassa Oulussa on pieni saari jonka nimi on Elba?

Kysytty

Mistä ja minkälaisella historiassa Oulussa on pieni saari jonka nimi on Elba?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ritva Torapaisen teoksessa Oulun Paikannimet sivulla 268 kerrotaan, että Kiikelin ja Pikisaaren välissä sijaitseva Elban saari on esiintynyt kartassa ensimmäisen kerran vuonna 1876. Aikaisemmin, vuonna 1786, saari sijaitsi Pikivirrassa mantereen ja Pikisaaren välissä, ja se tunnettiin nimellä Virtakari. Pikkupojat viihtyivät saarella, kunnes uittomiehet ottivat sen käyttöönsä. Nykyään saari on kiinni Kiikelin saaressa.
Saaren nimestä kerrotaan muun muassa, että herramiehet olisivat menneet viettämään sinne kesäiltaa ja jääneet saarelle vangiksi aivan kuten Napoleon Elbaan. On myös kerrottu, että saari olisi ollut pirtun salainen varastointipaikka kieltolain aikaan ja nimeä pidetään pirtumiesten antamana. (Torapainen: Oulun paikannimet)

7 ääntä

Kommentit

Mantereen ja Pikisaaren välissä ei sijainnut Elba. Se oli paljon lähempänä manteretta kuin päävirta. Virtasaaren vei tulva, joka puhkaisi uuden reitin Hietasaaren ja Toppilan väliin.