Otsikko
Mistä aiheesta tulee hyvä kirja? Lähinnä kaunokirjallisuutta ajattelen.

Kysytty

Mistä aiheesta tulee hyvä kirja? Lähinnä kaunokirjallisuutta ajattelen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä kirja voi syntyä todella monista aiheista, ja tietysti hyvän kirjan määritelmäkin vaihtelee kovasti, koska ihmiset pitävät keskenään aika erilaisista kirjoista.

Yksi hyvä aihe voisi olla jokin ajankohtainen teema. Talouskriisi, maahanmuuttajat, tekniikan vaarat ja monet muut polttavat kysymykset saattavat kiinnostaa lukijoita, ja niitä voi olla helppo tuoda mukaan kaunokirjallisuuteen. Tunnettujen henkilöiden ottaminen kirjan henkilöiksi tai heihin viittaaminen kirjassa voi olla myös menestysresepti. Jos henkilöä vielä kuvaa epätavallisesta näkökulmasta, saattaa kirja hyvinkin herättää kiinnostusta jo aiheensa vuoksi. Jari Tervon ”Koljatti” on esimerkki siitä, sillä sen päähenkilössä oli yhtäläisyyksiä Matti Vanhaseen.

Rakkaus ja ihmissuhteet ovat niin ikiaikaisia kirjallisuuden teemoja, että ne vetoavat ihmisiin ajasta toiseen. Toki niistä on kirjoitettu paljon, mutta ehkäpä aiheista löytyisi uusia moderneja näkökulmia.

Eksoottiset maat tai kaukaiset ajat saattavat kiinnostaa ihmisiä. Vaikkapa 1700-luvun Suomesta on kirjoitettu suhteellisen vähän verrattuna vaikkapa 1800-lukuun, 1900-luvusta puhumattakaan. Itselle vieraista paikoista tai ajoista kirjoittaminen vaatii kuitenkin paljon pohjatyötä, koska lukijat usein vaativat ainakin jonkin verran autenttisuuden tuntua. Aivan erilainen yhteiskunta kuin meidän yhteiskuntamme voi kiehtoa aiheena.

Toisaalta hyvän aiheen ei tarvitse löytyä kovin kaukaakaan. Vaikkapa kesämökkielämäkin voisi olla kiinnostava aihe kirjalle. Moni kirjailija on kirjoittanut omasta elämästään tai elämänkokemuksistaan, eikä se ole välttämättä millään muotoa huono aihevalinta, jos elämä on ollut sen verran vaiherikasta, että lukijatkin saattaisivat siitä kiinnostua.

Sinänsä pelkkä aihe ei tee kirjasta hyvää ja kiinnostavaa. Se on suuresti kiinni myös kirjan tyylistä ja henkilöistä. Toisaalta etukäteen mitättömästäkin aiheesta saattaa syntyä mielenkiintoinen kirja. Olen itse ainakin yllättynyt, kun joku etukäteen tylsältä tuntuva aihe avautuukin kiinnostavasti etevän kirjailijan käsittelemänä.

Tutkimissani kirjoitusoppaissa käsitellään aika vähän aihevalintaa. Usein kai kirjoittamaan haluavalla on jo suurin piirtein mielessään, mistä haluaa kirjoittaa. Jos kirjan kirjoittaminen kiinnostaa, ihan hyödyllisiltä vaikuttavat ainakin Mika Waltarin klassinen ”Aiotko kirjailijaksi” (WSOY, 1994; uusi painos) ja Antti Tuurin ”Kuinka kirjoitan romaanin” (Art House, 2004).