Otsikko
Missä vanhassa lastenlaulussa lauletaan jossain kohtaa:"... lumihiutaleet näin..." Olen vuonna 1966 joulujuhlassa ollut ekaluokalla lumihiutale, tuota…

Kysytty

Missä vanhassa lastenlaulussa lauletaan jossain kohtaa:"... lumihiutaleet näin..." Olen vuonna 1966 joulujuhlassa ollut ekaluokalla lumihiutale, tuota laulettiin samalla, en muista kuin tuon kohdan.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en löytänyt laulua antamillasi tiedoilla. Kävin läpi joitain laulukirjoja ja niistä lauluja, joiden nimessä on sana lumihiutale, mutta juuri tuollaista kohtaa ei löytynyt. Esimerkkeinä mainittakoon Martti Helan Lumihiutaleitten laulu ja Väinö Hannikaisen Lumihiutaleitten karkelo, jotka voisivat sopia ajallisesti kysymykseesi, samoin kuin Ester Melanderin Lumihiutaleet.

Saattaa olla, ettei lumihiutaleita mainita laulun nimessä olleenkaan, vaan se sisältyy ainoastaan laulutekstiin, mikä tekee etsinnästä näin niukoilla tiedoilla vielä vaikeampaa. Sinun kannattaisi varmaan itse käydä selaamassa aineistoa esimerkiksi Tikkurilan kirjastossa tai jossakin muussa kirjastossa, jossa on laaja kokoelma vanhoja laulukirjoja.

Lähteitä:
Lasten toivelaulukirja (Fazer Musiikki, 1981)
Melander, Ester: Laulu raikuu : Lauluja ja leikkejä lapsille (WSOY, 1964)