Otsikko
Missä kulttuureissa tai uskonnoissa Auringolla on keskeinen asema? Millaista symboliikkaa niissä aurinkoon liittyy.

Kysytty

Missä kulttuureissa tai uskonnoissa Auringolla on keskeinen asema? Millaista symboliikkaa niissä aurinkoon liittyy.

Vastaus

Vastattu

Aurinko on ollut tärkeä palvonnan kohde ainakin inkoille, muinaisille egyptiläisille, antiikin kreikkalaisille ja roomalaisille, norjalaisille, syyrialaisille, japanilaisille, zuluille, grönlantilaisille, heeteille, iranilaisille, useille arabiheimoille, monille Amerikan alkuperäiskansoille kuten mustajaloille ja navajoille, etruskeille, maoreille, Australian alkuperäisväestölle, ja niin edelleen.

Sintolaiset palvoivat Amaterasua, "häntä joka loistaa taivaalla". Antiikin Roomassa ja Kreikassa palvottu Apollon (tai Apollo) oli paitsi auringon myös mm. totuuden, jousiammunnan ja sairauksien parantamisen jumala. Toisaalta muinaisessa Roomassa uskottiin myös Sol-jumalan olevan auringon inkarnaatio. Norjalaisesta mytologiasta puolestaan löytyy Sól-jumalatar, joka ratsastaa taivaalla kahden hevosen vetämillä vaunuilla. Inkojen Inti oli miespuolinen auringon jumala, jonka sisar oli Mama Quinti, kuu. Länsiafrikkalaisten igbojen auringonjumala on Anyanwu, Suomen muinaisuskossa on palvottu Päivätärtä, jonka sisar niinikään on kuu (Kuutar). Saamelaisille aurinko eli Baeivi on ollut jumala.

Aurinko on elämänvoimansa ja valonsa vuoksi ollut hyvin yleinen palvonnan ja uhrauksien kohde, mutta palvonnan syyt ja tavat vaihtelevat kulttuureittain. Wikipediasta löytyy melko kattava lista maailman eri aurinkojumaluuksista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_solar_deities