Missä kirjastoissa Suomessa voi digitoida VHS-kasetteja dvd:lle?

Kysytty

Missä kirjastoissa Suomessa voi digitoida VHS-kasetteja dvd:lle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvin monessa kirjastossa voi nykyään digitoida VHS-kasetteja dvd:lle. Kirjastohakemistosta https://hakemisto.kirjastot.fi/ voi hakea palveluja, sieltä saa seuraavan listauksen https://hakemisto.kirjastot.fi/services/service/vhs-dvd--digitointilaite
Entressen kirjasto, ESPOO
VHS-DVD -digitointilaite
Herttoniemen kirjasto, HELSINKI
VHS-DVD-digitointi
VHS-DVD-nauhurilla saat digitoitua vanhat videokasettisi DVD-muotoon. Digitointiin kuluu aikaa alkuperäisen nauhan pituuden verran, sillä analogisen VHS-nauhan kopiointia ei ole mahdollista nopeuttaa. Laitteella on mahdollista digitoida myös pienikokoisempia VHS-C-kasetteja; tällöin tarvitaan adapteri, jota voit pyytää lainaksi Herttoniemen kirjaston asiakaspalvelutiskiltä. Herttoniemen kirjastossa on myynnissä tyhjiä DVD-R-levyjä hintaan 2€/kpl. Voit myös tuoda omat tyhjät DVD-levysi. Laitteen käyttö on maksutonta. Se on varattavissa puhelimitse numerosta (09) 3108 5080. Varausaika max. 4 h/asiakas/pvä
Ilomantsin kirjasto, ILOMANTSI
VHS-DVD-digitointi
Imatran pääkirjasto, IMATRA
VHS-DVD-digitointi
Inarin kunnankirjasto, INARI
VHS-DVD-digitointi
Kajaanin pääkirjasto, KAJAANI
VHS-DVD-digitointi
Kangasalan pääkirjasto, KANGASALA
VHS-DVD-digitointi
Kauniaisten kirjasto, KAUNIAINEN
VHS-DVD-digitointi
Varaa aika etukäteen (puh. 050 411 6504), ja kerro tarvitsetko opastusta laitteen käyttöön. Digitointi vie yhtä paljon aikaa kuin nauhan katselu. Käytettävissä on myös adapteri VHS-C -kaseteille.
Kuortaneen kirjasto, KUORTANE
VHS-DVD-digitointi
Hinta: Ilmainen
VHS-kasetit voit digitoida ja tallentaa DVD-levyille VHS/DVD-digitointilaitteella. Digitoinnissa menee aikaa siirrettävän tallenteen pituuden verran eli esimerkiksi kahden tunnin videonauhan digitointi kestää kaksi tuntia. Ota mukaan myös tyhjä DVD-levy, johon digitoit VHS-kasettisi ja varaa Digitila käyttöösi digitointia varten henkilökunnalta osoitteesta kirjasto@kuortane.fi tai 040 668 3336.
Laitilan pääkirjasto, LAITILA
VHS-DVD -Digitointilaite
Lohja, Pääkirjasto, LOHJA
VHS-DVD-digitointi
Muhoksen kunnankirjasto, MUHOS
VHS-DVD-digitointi
Mynämäen kunnankirjasto, MYNÄMÄKI
VHS-DVD -digitointilaite
Paimion kirjasto, PAIMIO
VHS-DVD -digitointilaite
Pasilan kirjasto, HELSINKI
VHS-DVD-digitointi
VHS-kasettien digitointi DVD-muotoon. VHS-DVD-digitointi toimii DVD+R- ja DVD+RW-levyillä. VHS-C-kaseteille tarvittavaa adapteria ei ole käytettävissä. Laite: LG RCT689H, joka kopioi VHS-nopeudella. Varattavissa osoitteesta https://varaamo.hel.fi .
Pellon toimipiste/Tornionlaakson kirjasto, PELLO
VHS-kasettien digitointilaite
Pirkkalan pääkirjasto, PIRKKALA
VHS-DVD-digitointi
Videoiden siirto dvd:lle onnistuu myös suoraan siirtämällä. Tällä laitteella ei voi editoida VHS-videota. Laite sijaitsee pääkirjaston lukutilassa ja on vapaasti varattavissa E-bookingista (E-bookingissa osasto on Videokasettien siirto dvd:lle) neljäksi tunniksi kerrallaan. Huomioithan, että Lukutila on hiljainen tila.
Pälkäneen pääkirjasto, PÄLKÄNE
VHS-DVD-digitointi
Rautalammin kirjasto, RAUTALAMPI
VHS-DVD-digitointi
Reisjärven kirjasto, REISJÄRVI
VHS-DVD-digitointi
Ruskon pääkirjasto, RUSKO
VHS-DVD-digitointi
Saarenkylän kirjasto, ROVANIEMI
VHS-DVD digitointi
Hinta: Maksuton
Sellon kirjasto, ESPOO
VHS-DVD -digitointilaite
Sellon Pajassa. Lisätietoja Pajan sivulla. Varaa online: https://varaamo.espoo.fi tai puhelimitse: 09 816 57607. HUOM! Jos tarvitset opastuksen laitteen käyttöön, varaa aika Sellon pajan tiskiltä tai soittamalla, p. 09 816 57607.
Sievin kunnankirjasto, SIEVI
VHS-DVD-digitointi
Someron kaupunginkirjasto, SOMERO
VHS-DVD-digitointi
Hinta: Maksuton
Ennakkovaraus tarvitaan. Varaukset kirjaston neuvonnasta. Omatoiminen digitointi, johon asiakas saa tarvittaessa opastuksen.
Tikkurilan kirjasto, VANTAA
VHS-DVD-digitointi

Turun pääkirjasto, TURKU
VHS-DVD -digitointilaite
Vaasan pääkirjasto, VAASA
VHS-DVD -digitointilaite
Ylitornion toimipiste / Tornionlaakson kirjasto, YLITORNIO
VHS-kasettien digitointilaite

Osa kirjastoista ei ole vienyt palvelujaan hakemistoon vielä, joten alla olevat kirjastot todennäköisesti tarjoavat edelleen myös palvelua:
Hämeenlinna

Joroinen, Rantasalmi, Juva
JJR-kirjastossa voi asiakas digitoida VHS-kasettinsa DVD-levylle.
JJR-kirjastolla on yksi laite, joka kiertää kirjaston kolmessa kiinteässä pisteessa Joroisissa, Rantasalmella ja Juvalla

Joensuu
Joensuun pääkirjastosta löytyy digitointilaitteet:

Jyväskylä

Kaarina
Kaarinan pääkirjastossa on video-, kasetti-, lp-, valokuva- ja
diakuvadigitointi, myös editointi. Piikkiön lähikirjastossa on vhs -digitointi.

Kannus
mahdollisuus VHS-kasettien ja LP-levyjen digitointiin.

Kauhajoki
Kauhajoen kaupunginkirjastossa Oppimispesässä.

Kannonkoski
Kannonkoskella on editointilaitteet, linkit laitteistoon ja kuvaan

Kirkkonummi

Kokemäki
Kokemäen kaupunginkirjastossa on digitointilaitteet

Kuopio
VHS-nauhojen digitointia Nilsiän ja Tuusniemen kirjastoissa. Digitointilaitteen käyttö on maksutonta. Tuo mukanasi oma DVD-levy. Tällä hetkellä digitoida voi vain VHS-nauhoja.

Kurikka
Kurikan kaupunginkirjaston mediapajat pääkirjastossa ja Jurvan
kirjastossa.

Kymenlaakson kirjastot

Lahti

Mänttä-Vilppula
Mäntän kirjaston digitointi- ja editointitilassa voi nyt digitoida VHS-videoiden lisäksi myös dioja, negatiiveja, c-kasetteja ja LP-levyjä.

Riihimäki
Riihimäellä voi kopioida videot dvd:lle.

Tampere

Toholampi
mahdollisuus VHS-kasettien ja LP-levyjen digitointiin.

Turku

Ylöjärven kirjastossa on tällä hetkellä on dvd/vhs-laite pääkirjastossa ja lähikirjastoissa Kurussa ja Viljakkalassa. Vuoden 2012 alkupuolella pääkirjastossa pääsee myös editoimaan videoita työasemalla, jolla voi lisäksi digitoida negatiivit, diat, valokuvat ja c-kasetit.

Myös Pyhäjoen kunnankirjastossa on mahdollisuus vuoden 2012 alusta siirtää VHS:t DVD:lle.

Vastausta päivitetty 19.2.2019.

134 ääntä

Kommentit

Turun kohdalla oleva linkki ei toimi

Jokaisen kaupungin kohdalla vois painaa shift+enter niin tulis siistimpi lista, vaikea lukea pötköä.

Turun linkki korjattu. Toimitus

"Kauhajoki
Kauhajoen kaupunginkirjastossa Oppimispesään suunnitellaan
digitointimahdollisuutta."

Kauhajoella onnistuu VHS-kasetin, C-kasetin, LP-levyn ja filmien digitointi. Laitteet ovat oppimispesässä ja sinne pääsee tiskiltä tiedustelemalla. VHS-kasetin digitointia varten tarvitaan kirjoitettava DVD (myös uudelleen kirjoitettava käy), joita oli ainakin tänään vielä myynnissä tiskiltä kohtuulliseen hintaan.

Turun linkki ei toimi edelleenkään

Miksikähän Oulun kirjastoissa ei löydy mitään digitointi mahdollisuuksia? Lähin paikka Muhos.