Missä kirjassa on henkilö, jolla "varpaat oli kuin joriinin juuret" Putkinotko, Kiantoa, Jotunia ?

Kysytty

Missä kirjassa on henkilö, jolla "varpaat oli kuin joriinin juuret" Putkinotko, Kiantoa, Jotunia ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varpaat ovat kuin joriinin juuret on jossain vaiheessa ollut melko yleinen sanonta. Koska täällä kirjaston puolella ei mieleemme muistunut teosta, jossa kyseistä vertausta käytettäisiin, otin yhteyttä Helsingin Yliopiston kotimaisen kirjallisuuden laitokselle.
Laitoksen amanuenssi Lasse Koskela joka kuulemma on "lehtosensa lukenut" ei muistanut joriinin eli dahlian juurten näköisiä varpaita hänkään, mutta piti Lehtosen Putkinotkoa "luontevana oletuksena" sillä sieltä löytyy paljon viittauksia kasveihin, etenkin lääkekasveihin. Kiantokin olisi ihan mahdollinen, mutta Jotunin kielessä tällainen ilmaisu kuulostaa vieraalta - "saattaisi se tietenkin jossain repliikissä olla Jotunillakin".
Valitettavasti et siis saa tähän hätään kysymykseesi vastausta. Jos lähde pulpahtaa esiin otamme yhteyttä.
Ja Putkinotkohan on aina lukemisen väärtti.