Missä kaupungissa sijaitsee rakennus, jossa asuu eniten ihmisiä kuin missään toisessa rakennuksessa? Tämähän on tietenkin jokin suuressa metropolissa…

Kysytty

Missä kaupungissa sijaitsee rakennus, jossa asuu eniten ihmisiä kuin missään toisessa rakennuksessa? Tämähän on tietenkin jokin suuressa metropolissa sijaitseva kerrostalo. Ja yleensäkin, missä kaikissa maailman kaupungeissa on taloja, joissa asuu näin paljon ihmisiä? Eikö esim. Lontoossa suurin osa pilvenpiirtäjistä ole muussa kuin käytössä kuin ihmisasuntoina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väkiluvultaan maailman suurimman rakennuksen löytämistä hankaloittaa se, että monet kaikkein suurimmista asuinyksiköistä ovat useista toisiinsa liittyvistä rakennuksista koostuvia komplekseja. Yksittäisistä rakennuksista suurimpien joukkoon kuuluvat Edifício Copan São Paulossa, Brasiliassa (n. 5 000 asukasta), Chungking Mansions Hong Kongissa (n. 4 000 asukasta), Sillon de Bretagne Nantesissa, Ranskassa (n. 3 500 asukasta) ja Ponte City Johannesburgissa, Etelä-Afrikassa (n. 3 000 asukasta). Niin kuin tavallista on, näistä kaikista rakennuksista osa on myös liike- ja toimistokäytössä.

Suurimpien rakennuskompleksien joukossa mielenkiintoinen kuriositeetti on kahdesta rakennuksesta koostuva n. 6 000 asukkaan Le Lignon Vernierin kaupungissa Sveitsissä. Vernier ei ole mikään metropoli: kaupungin koko asukasluku on vain n. 34 000 eli useampi kuin joka kuudes kaupunkilainen asuu Le Lignonissa. Mainitsemisen arvoinen on myös Manhattanilla New Yorkissa sijaitseva 14 erillisestä rakennuksesta koostuva London Terrace, jota valmistuessaan 30-luvun alussa nimitettiin maailman suurimmaksi asuinrakennukseksi (enimmillään n. 5 000 asukasta).

https://www.worldatlas.com/articles/the-largest-residential-buildings-in-the-world.html