Missä järjestettiin Suomen ensimmäinen kissanäyttely? Wikipedian mukaan se oli vuonna 1961, mutta paikkatietoa ei ole.

Kysytty

Missä järjestettiin Suomen ensimmäinen kissanäyttely? Wikipedian mukaan se oli vuonna 1961, mutta paikkatietoa ei ole.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ensimmäinen kissanäyttely järjestettiin Galerie Hörhammerissa Iso Roobertinkadulla Helsingissä huhtikuun alussa 1961.

"Huhtikuun ensimmäisenä lauantaina vuonna 1961 moni Helsingin Iso Roobertinkadulla kulkeva hieraisee silmiään. Seuraavan kolmen päivän ajan Galerie Hörhammerissa ei esitelläkään taidetta, vaan näytillä on jotain paljon pehmeämpää ja karvaisempaa. Sisätiloissa häkit alkavat olla valmiina, ja jostain kuuluu maukaisu. Tätä suomalaiset rotukissaharrastajat ovat odottaneet, tätä he ovat valmistelleet ja täällä he nyt ovat. Kun kello on 13, voi Suomen ensimmäinen kansainvälinen kissanäyttely alkaa!"

Minna Keinänen & Harri Nyman, Kissojen Suomi : katit historian poluilla. SKS, 2012