Missä Augustinus Aureliuksen teoksessa hän käsittelee perusteellisimmin tahtoa moraalifilosofisena kysymyksenä.

Kysytty

Missä Augustinus Aureliuksen teoksessa hän käsittelee perusteellisimmin tahtoa moraalifilosofisena kysymyksenä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aurelius Augustinuksen säilynyt kirjallinen tuotanto sisältyy täydellisimmässä laitoksessa 16 tukevaan niteeseen. Useimmat hänen teoksensa ovat syntyneet kiistakirjoituksina, vastauksina esille nousseisiin kysymyksiin tai sielunhoidollisiin tarpeisiin. Suomeksi ovat ilmestyneet: 1)Tunnustukset/Confessiones (viim. painos v. 2003), 2)Jumalan valtio 1/De civitate Dei (10 ensimmäistä kirjaa, kirjat 11-22 suomentamatta), 3)Henki ja kirjain/De spiritu et littera, 4)Herramme vuorisaarna/De sermone Domini in monte, 5)Usko, toivo ja rakkaus/De fide spe et caritate, 6)Saarnoja ja 7)Pääsiäispuheita. Osa suomentamattomista kirjoista on peräisin ajalta ennen hänen lopullista kääntymistään kristinuskoon (v. 386). On vaikea sanoa, missä hän on käsitellyt erikoisesti etiikan kysymyksiä. 'Usko, toivo ja rakkaus' on luonteeltaan kokonaisesitys hänen uskonnollisesta ajattelustaan ja siinä arvioidaan myös ihmisen moraalista tilaa ennen ja jälkeen pelastuksen. 'Tunnustusten' kirjat 11-13 sisältävät paljon filosofisluontoista mietiskelyä. 'Henki ja kirjain' pohtii etiikan kysymyksiä ainakin sikäli, että se on suunnattu Pelagiusta vastaan, joka opetti ihmisen voivan saavuttaa täydellisen synnittömyyden. Epäilemättä kuvamme Augustinuksen ajattelusta on myös muodostunut hänen kaikista teksteistänsä (myös saarnat, kirjeet, raamatunselitykset) tehtyjen havaintojen pohjalta.
KIRJALLISUUTTA: suomennosten johdantojen ja filosofian historioiden lisäksi Augustinuksen ajattelua esittelevät mm. /// Platonista transmodernismiin. - 2001 (jossa Tapio Puolimatkan artikkeli: Augustinuksen kasvatusfilosofia) ///, /// Mikko Juva: Augustinuksen valtiokäsitys ja sen perusteet teoksessa De civitate Dei. - 1945 ///, /// Pauli Annala: Antiikin teologinen perintö, kristillisen platonismin viisi vuosisataa. - 1993, 2001 ///, /// Jussi Tenkku: Vanhan- ja keskiajan moraalifilosofian historia. - 1981 ///. Vieraskieliseen Augustinus-tutkimukseen voi perehtyä esim. seuraavan sivun kautta: http://ccat.sas.upenn.edu/jod/augustine.html.