Missä 1960-luvulla ilmestyneessä satukirjassa on ollut tarina jokihelmisimpukasta. Margaritifera Margaritiferasta? Pääseekö Pasilan kirjavarastoon joskus itse…

Kysytty

Hei,
Missä 1960-luvulla ilmestyneessä satukirjassa on ollut tarina jokihelmisimpukasta. Margaritifera Margaritiferasta? Pääseekö Pasilan kirjavarastoon joskus itse etsimään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka Yrjö Kokon teos Pessi ja Illusia onkin alunperin ilmestynyt jo vuonna 1944, siitä on ilmestynyt ainakin lyhennetty lastenpainos myös vuonna 1963. Ehdottaisin tätä kirjaa, koska se sisältää tarinan jokisimpukasta, joka kehittelee sisälleen imaisemastaan Illusia-keijun kyyneleestä helmen. Tosin en löytänyt kirjasta mainitsemaasi jokihelmisimpukan tieteellistä nimeä. Monissa muissa kirjan tarinoissa niiden päähenkilöistä - siis eläimistä ja kasveista - kylläkin käytetään tieteellisiä nimiä.

Pessin ja Illusian saatavuuden Helmet-kirjastoista voit tarkistaa täältä: http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Spessi%20ja%20illusia__Orightresult__U?lang=fin&suite=cobalt

Pasilan kirjavarastossa on avoimet ovet 12.9. - 12.12. 2018 keskiviikkoisin klo 14-18. Kevätkauden avointen ovien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin varaston sivuilla: http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttuja_kirjastosta/Helmetkirjavarasto(1373) .

Tervetuloa varastoon etsimään sopivia satuja!