Minun täytyisi saada tietää kaikkea mahdollista sahatoiminnasta ja siihen liityvistä termeistä, esim. kiramo, kasettikuljetin, travessivaunu, bombeeraus, high…

Kysytty

Minun täytyisi saada tietää kaikkea mahdollista sahatoiminnasta ja siihen liityvistä termeistä, esim. kiramo, kasettikuljetin, travessivaunu, bombeeraus, high-strain-periaate, dimensio ja exlog, MISTÄ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sahatoimintaa käsitellään mm. seuraavissa kirjoissa: Sipi, Marketta: Sahatavaratuotanto (1998), Mekaaninen metsäteollisuus 2 :Sahateollisuus /toim. Risto Juvonen (1986), Puutekniikka 2: Materiaalit /Kalervo Kuikka (1993), Puualan perusoppi 1 : Metsäteollisuus / Taisto Kemppainen (1978), Korhonen, Timo: Pyörösahan tuotantotekniikan perusteet (1980).

Näissä kirjoissa on selitetty ainakin osa kysymistäsi termeistä. Laajasti tietoa sahatoiminnasta ja sen historiasta löytyy esim. kirjoista Ahvenainen, Jorma: Suomen sahateollisuuden historia (1984) ja Mekaaninen puuteollisuus 1 / toim. Olli Heikinheimo (1964).