Minulla on vanha (1926) laulukirja, jossa on minulle aivan tuntemattomia sanoituksia. Mahtaako löytyä näitä sävellyksiä ja kuka on mahd. tehnyt sanoitukset…

Kysytty

Minulla on vanha (1926) laulukirja, jossa on minulle aivan tuntemattomia sanoituksia. Mahtaako löytyä näitä sävellyksiä ja kuka on mahd. tehnyt sanoitukset. Tässä muutama laulun nimi: Öinen laulaja. Tuska. Gramafoon. Unelma elokuusta. Pikku Leila.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asian selvittelyä helpottaisi, tietäisimme tuon laulukirjan nimen ja "lajityypin". Myös se olisi tärkeätä tietää, onko näiden tekstien yhteydessä mitään tekijätietoja. Monet nuotittomat laulukirjat on koottu hyvin vähin taustatiedoin, koska tekijänoikeutta ei ennen vuotta 1928 pahemmin kunnioitettu. Kansallisbibliografiamme Viola ei tunne tällaisia lauluja, mutta se ei välttämättä ole koko totuus.

Tunnen näitä vähän vanhempia laulukirjoja jossain määrin ja arvelen, että näissä sanoituksissa voi olla kysymys uusista teksteistä, jotka on tarkoitus laulaa jollain kaikille tutulle perinteisellä sävelmällä (tällainen kyllä yleensä mainitaan) tai sitten kyse on oma aikanaan tunnetuista lauluista, joiden nuotteja ei vaan ole syystä tai toisesta lisätty.

Jatkan mielelläni selvitystyötä, jos saan hiukan lisätietoja.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto