Otsikko
Minulla on tarve käsitellä haastavasti käyttäytyvän lapsen kiinnipitoja lapsen näkökulmasta kirjallisuuden tai muun taiteen kautta (elokuva, katsottavissa…

Kysytty

Hei,

minulla on tarve käsitellä haastavasti käyttäytyvän lapsen kiinnipitoja lapsen näkökulmasta kirjallisuuden tai muun taiteen kautta (elokuva, katsottavissa oleva teatteri, ...) kautta.

Erityisesti etsin (kasvu)tarinoita, josta käy ilmi, että aikuisten toteuttama (toistuva) kiinnipito on johtanut lapsena kiinnipidetyksi tulleen kannalta hyvään.

Olen pohtinut asiaa jo vuosia, kysymykseni muotoutui valmiiksi tämän Yle:n jutun perusteella: https://yle.fi/uutiset/3-11864161

Lainaus: "Poikaa pidettiin kiinni raivokohtausten vuoksi toistuvasti jopa tunnin mittaisia aikoja."

Onko tätä teemaa käsitelty kaunokirjallisuudessa (suomeksi luettavissa, englantikin käy)?

Lukuvinkkejä odotellen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti emme onnistuneet löytämän tästä aiheesta ainuttakaan täysin fiktiivistä elokuvaa tai kirjaa. Kaikki mitä löysimme, olivat joko muistelmia tai muita tietokirjoja.

Tässä kuitenkin lista niistä harvoista teoksista, jotka löysimme.

Muistelma

Tory Haydenin Toisten lapset

Kirjassa erikoisopettaja Hayden rauhoittaa lapsen pitämällä hänestä kiinni.

Temple Grandin (elokuva)

Tositapahtumiin perustuva elokuva kertoo Temple Grandin nimisestä autistisesta naisesta. Elokuvassa Grandin rakentaa itselleen ”halauskoneen”/squeeze machine, koska halaaminen rauhoittaa häntä, mutta samanaikaisesti hän ei kestä muiden ihmisten kosketusta.

Elokuva perustuu kahteen Grandinin muistelmateokseen Minun tarinani: ulos autismista sekä Thinking in Pictures.

Linkki Grandinin kirjoihin Helmet-sivuilla.

Kiinnipitoterapiasta löytyi tietokirjapuolella muutama kirjavinkki lisää

Esimerkiksi Jirina Prekopin ja Aulikki Virtasen Olisitpa pitänyt minusta kiinni.. : kiinnipitoterapian perusteet ja käyttö

Linkki kiinnipitoterapia asiasanahakuun Helmet-sivuilla.

Tietopuolelta löytyi myös Kirsi Kauppilan väitöskirja Pakkotoimet lastenpsykiatrisessa osastohoidossa: Rajoittamismenetelminä eristys- ja kiinnipitotilanteet.

Väitöskirjaa varten on haastateltu vanhempien ja hoitajien lisäksi myös kiinnipitotilanteita kokeneita lapsia. Väitöskirjassa on lainauksia muutamien lasten kokemuksista.

https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/22056/urn_isbn_978-952-61-3188-7.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jos joku tämän vastauksen lukeneista keksii lisää vinkkejä kyseiseen aiheeseen, niin vastausta voi kommentoida alla olevaan kommentointikenttään.