Minulla on Onni Savolan toimittama kirja Lausunto-ohjelmaa (WSOY 1920). Siinä on Eino Leinon käännös saksalaisen Bürgerin vampyyrirunosta "Lenore", mutta se…

Kysytty

Minulla on Onni Savolan toimittama kirja Lausunto-ohjelmaa (WSOY 1920). Siinä on Eino Leinon käännös saksalaisen Bürgerin vampyyrirunosta "Lenore", mutta se tuskin on käännetty tätä teosta varten. Onko tiedossa, missä teoksessa käännös on alun perin ilmestynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Olen käynyt varastokokoelmamme läpi Leinon runojen osalta. Sinun löytämäsi kirja oli vanhin, jossa runo on. Katselin koottujen runojen sisällystietoja, mutta niissä ei ollut mainintaa käännöksen ajankohdasta eikä siitä, missä se on ensimmäisen kerran julkaistu. Kirjoissa oli kyllä pitkät listat toimituksista, joissa Leino työskenteli. Mahtaisiko runo olla ollut ensin jossakin lehdessä?
Käännösrunotietokannasta ei myöskään ollut apua. http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi
Googlettamalla ei tullut sopivia vastauksia, minkä jo varmaan tiedätkin.