Minulla on hakusessa eräillä syntymäpäiväjuhlilla kuulemani suomenkielisen kappaleen nimi ja esittäjä. Kappaleessa lauletaan lapsen kaipuusta viettää…

Kysytty

Minulla on hakusessa eräillä syntymäpäiväjuhlilla kuulemani suomenkielisen kappaleen nimi ja esittäjä. Kappaleessa lauletaan lapsen kaipuusta viettää vanhempien kanssa aikaa, vanhemmat tai ainakin toinen heistä on tehtaassa töissä ja lapsi muisteli haikeana, kuinka mukavaa olisi jälleen lennättää leijaa yhdessä, ellei vanhemman täytyisi lähteä niin aikaisin töihin. Kappale oli todella koskettava ja olen jo pitkään yrittänyt etsiä sitä tuloksetta. En muista enää sanatarkasti mitä laulussa laulettiin. Keski-ikäiset tuntuivat tunnistaneen juhlilla kappaleen, se saattaa olla peräisin esim. 1970 tai -80-luvuilta.

Vastaus

Vastattu

Tarkoitatko ehkä Gösta Sundqvistin säveltämää ja sanoittamaa laulua "Elämä ikkunan takana"? Se alkaa: "Me noustaan joka aamu ennen seitsemää". Laulussa isän täytyy kiirehtiä työhön tehtaaseen. Laulun kertoja on lapsi, joka tuskin koskaan enää ehtii leijaa lennättää.

Leevi and The Leavings: Elämä ikkunan takana YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=qHiVVrgAVsU