Otsikko
Minulla olisi pari kysymystä koskien Elizabeth Gaskellin tuotantoa. Ensinnäkin onko North & South kirjasta olemassa suomenkielistä painosta? Toiseksi, olen…

Kysytty

Minulla olisi pari kysymystä koskien Elizabeth Gaskellin tuotantoa. Ensinnäkin onko North & South kirjasta olemassa suomenkielistä painosta? Toiseksi, olen ymmärtänyt että BBC:n dramatisoima sarja Cranford perustuu Gaskellin kirjoittamaan trilogiaan. Mitkä ovat nämä kolme kirjaa? Kiitos paljon :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalliskirjaston ylläpitämän Fennica-tietokannan (https://fennica.linneanet.fi/) mukaan kysymistäsi kirjoista ei ole suomennettu kuin Cranford. Siitä löytyykin sitten useampiakin suomennoksia. Ensimmäinen on ilmestynyt vuonna 1927 nimellä Cranfordin seurapiiri, suomentajana Valfrid Hedman. Seuraavat painokset ovat ilmestyneet vuosina 1963, 1965, 1969 ja 1981, nyt nimellä Cranfordin naiset. Näissä uudemmissa painoksissa kääntäjänä on Martta Eskelinen. North and South-käännöksistä en valitettavasti löytänyt mitään viitteitä. TV-sarjan pohjana todennäköisesti ovat lähinnä nuo mainitsemasi kolme kirjaa, ainakin ne mainittiin myös BBC:n sivuilla pressitiedotteessa sarjan esittelyn yhteydessä (http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2007/04_april/20…)