Minulla oli lapsena rakas ja mieleen jäänyt satukirja, joka on vuosien saatossa kadonnut. Olisi kiva lukea sitä omalle lapselleni, mutta en muista kirjailijan…

Kysytty

Hei
Minulla oli lapsena rakas ja mieleen jäänyt satukirja, joka on vuosien saatossa kadonnut. Olisi kiva lukea sitä omalle lapselleni, mutta en muista kirjailijan enkä kirjan nimeä.
Kirja kertoi ukosta ja akasta, jotka asuivat talossa jossa ei ollut ovea, joten he kulkivat ikkunasta. Heillä oli kolme lehmää joiden nimet olivat Mustikki, Mansikki ja Maailma. Mustikki lypsi mustikkamaitoa, Mansikki mansikkamaitoa ja Maailma valkoista maitoa.
Osaisikohan joku auttaa etsimään tämän kirjan?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja lienee Taru Tolsa-Revon Kenen talo? : satuja ukosta ja akasta (Weilin+Göös, 1980).

"Pieni, pyöreä akka kohtaa tiellä ukon, jolla on hilpeät korvat ja lempeä suu. Siitä hetkestä he päättävät lähteä kulkemaan yhdessä käsi kädessä ja heistä tulee verrattomat kaverukset. Yhdessä he rakentavat talonkin, mutta siitä unohtuu ovi! Ohikulkijat ihmettelevät moista kummajaista, mutta ukko ja akka vain nauraa kihertävät ja kulkevat ikkunasta. Ja hassunkurisia ovat monet muutkin ukon ja akan keksinnöt ja kommellukset, joita heille sattuu yhtenään."

Kirjassa on kaikkiaan 16 satua. Ukon ja akan kolmesta lehmästä kertovan nimi on Akan lehmät.