Minulla oli kansakoulussa vuonna 1964-65 aapinen,jonka ikävä kyllä jokainen jouduimme luovuttamaan seuraaville oppilaille. Kirjassa oli useita opettavaisia…

Kysytty

Minulla oli kansakoulussa vuonna 1964-65 aapinen,jonka ikävä kyllä jokainen jouduimme luovuttamaan seuraaville oppilaille. Kirjassa oli useita opettavaisia loruja, mm. kirjaimiin liittyviä, esim. "Aa, aa, aapinen, asta alkaa aakkonen (suunnilleen noin)", Eero, Esa Eppu, heillä eväät reppu", "Viivotin, vaavotin, vilkas Ville, lähtivät yhdessä kilpaseille". Erityisesti on mieleeni jäänyt kuukausia opettava loru :" ”Tammikuu - turkki päällä,
helmikuu - järven jäällä, maaliskuu - hanki hohtaa,
huhtikuu - kevään kohtaa,
toukoo - kukan tuoksu ,
HEINÄKUU - uimaan pienet
...elokuu - koriin sienet,
syyskuu - kouluun astut,
lokakuu - varmaan kastut,
marraskuu - lumen huntu,
joulukuu - juhlan tuntu ”

En muista aapisen enkä tekijöiden nimiä. Kansi oli muistaakseni sininen ja siinä oli mahdolisesti joku iso kirjain.
Mikähän aapinen ja keiden tekemä voisi olla kyseessä ja mistähän sitä voisi saada hankituksi itselleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu aapinen lienee Paavo Kuosmasen, Liisa Merenkylän ja Pentti Merenkylän Opin lukemaan : lasten aapinen (Valistus, 1962), josta kaikki kysymyksessä mainitut lorut löytyvät.

Kirjassa on sininen kansi, jossa on suurta kirjaa sylissään kannatteleva poika, kissa sekä räsynukkea pitelevä tyttö, joka osoittaa sormellaan pojan kirjaa. Muistikuva kansikuvan isosta kirjaimesta voisi olla peräisin aapisen tekstiosan alusta: sivulla 3 on kuvattuna "Aapiskukon leikkimökki", jonka kattorakennelma muodostaa suuren A-kirjaimen.

Opin lukemaan : lasten aapinen on edelleen saatavissa useista kirjastoista eri puolilta Suomea. Voitte saada sen kaukolainaksi oman kirjastonne kaukopalvelun kautta.

Aapisia ja muita vanhoja koulukirjoja voi toki yrittää etsiä myös antikvariaateista (esimerkiksi www.antikka.net, www.antikvaari.fi, www.antikvariaatti.net).

12 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kesäkuussa leikin juoksu!

Olikohan siinä myös se lukuruno? Yksi omena punainen, kaksi poikaa jakaa sen, ... seitsemän tähteä otavaan, kahdeksan lintua oksallaan, yhdeksän hyvää ystävää, kymmenen kirkasta kynttilää.