Minua on kiinnostanut, miten tv-lupatarkastajaksi voi tulla. Koskaan en ole nähnyt työpaikkailmoitusta tarkastajan toimeen. Onko siihen ollut koulutus? Kuinka…

Kysytty

Minua on kiinnostanut, miten tv-lupatarkastajaksi voi tulla. Koskaan en ole nähnyt työpaikkailmoitusta tarkastajan toimeen. Onko siihen ollut koulutus? Kuinka monta tv-lupatarkastajaa Suomessa on? Nyt mediamaksukaavailujen myötä minua kiinnostaa, mihin nykyiset tarkastajat tullaan uudelleenkouluttamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa on noin 70 sivutoimista televisiomaksutarkastajaa. Tarkastajilla on suhteellisen isot vastuualueet. Tarkastajat ovat myös viihtyneet työssään hyvin, joten useimmille alueille rekrytointi tapahtuu harvoin, ehkä kerran vuosikymmenessä. Tällöinkin hakuprosessi kohdistuu vain ko. alueelle eikä näy valtakunnallisesti. Viestintävirasto kouluttaa uudet tarkastajat.

Uusi laki Yleisradion rahoituksesta on vasta valmisteilla eikä tällä hetkellä ole varmuutta tarkastustoiminnan tulevaisuudesta. On mahdollista, että tarkastajat joutuvat luopumaan sivutoimestaan Viestintäviraston palveluksessa.

Vastaus on saatu Viestintävirastosta, joka on Liikenne- ja viestintäministeriön toimialaan kuuluva virasto.
Heidän nettiosoitteensa on: http://www.ficora.fi/