Minua on jo pitkään ihmetyttänyt sanan "pateettinen" käyttö suomenkielessä. Ellei minun kielipääni aivan väärässä ole, niin eikö sana tarkoita mahtipontista,…

Kysytty

Minua on jo pitkään ihmetyttänyt sanan "pateettinen" käyttö suomenkielessä. Ellei minun kielipääni aivan väärässä ole, niin eikö sana tarkoita mahtipontista, paatoksellista? Kun usein sitä nykyään käytetään merkityksessä säälittävä (vrt. engl. pathetic).

Mikä mahtaa olla sanan "pateettinen" etymologia suomenkielessä? Ja mitä tuo sana oikeasti tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä Nykysuomen sanakirjan antamia synonyymeja sanalle pateettinen: paatoksellinen, juhlallinen, mahtipontinen, intomielinen, korkealentoinen, suurisanainen.

66 ääntä

Kommentit

Hyvä tieto. Varsinkin tuo hämäävä englannin pathetic.

Kirjasto ei vastannut kysymyksen osaan "mikä mahtaa olla sanan etymologia". Nykysuomen sanakirjahan ei sisällä etymologiatietoja.

Kirjaston vastaus on annettu v. 2003, mutta päivitetty äskettäin: 13.12.2018. Lukijalle jää arvoitukseksi, minkä vuoksi helsinkiläinen kirjastoammattilainen päätti valita ainoaksi lähteeksi edellisen vuosisadan alkupuolen kielenkäyttöön painottuvan historiallisen sanakirjan eikä maininnut lainkaan ajantasaista, asiantuntijoiden usein päivittämää verkkosanakirjaa. Elävä kielihän elää ja muuttuu koko ajan.
Pateettinen-hakusana on Nykysuomen sk:n osassa IV, jonka käsikirjoitus valmisteltiin v. 1948 - 1953 sitä ennen kerätystä aineistosta (ilmestyi painettuna v. 1956 ja sittemmin useana sisällöltään muuttamattomana painoksena).
Kielitoimiston sanakirjassa hakusanalla pateettinen on kaksikohtainen selitys: 1. "paatoksellinen, mahtipontinen, korkealentoinen"; 2. (ark. = asiatyyliä epämuodollisemmassa arkikielessä) "säälittävä, surkea", esim. pateettinen yritys saada yleisö nauramaan. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

Valitettavasti sivuston uudistuksessa tuo päivityspäivämäärä alkoi elää omaa elämäänsä ja päivittyä, kun kysymykseen tuli uusi kommentti ja joiltain osin myös silloin, kun sivulla käytiin. Tästä syystä kysymyksissä saattaa näkyä päivityspäivämäärä loppuvuoden 2017 ja alkuvuoden 2019 välillä, vaikka vastausta ei ole muutettu.
Lisäsin vastaukseen tuon kommentin tiedot.
Toimitus

Kaikilla muilla kielillä pathetic tai vastaava tarkoittaa tosiaan säälittävää. Pateettinen tulee nimenomaan sanasta pathetic, vaikka joku on väittänytkin sen juontuvan sanasta paatos.
Nykyisin jopa kielitoimisto tunnustaa sanan virheellisen taustan ja hyväksyy säälittävän pateettisuuden synonyymiksi.

tulee vanhan kreikan sanasta pathos, joka esiintyy 3 kertaa UT:ssä: Room 1:26; Kol. 3:5 ja 1. Tess. 4:5. Ilmeisesti sukua kreikan nominille pascho: kärsiä. Tarkoittanee herättynyttä kiihkomielistä tunnetilaa, joka voi ottaa ihmistä hallintaansa.

Pateettinen (Etymologinen sanakirja, katsottu 4.12.2023):
paatoksellinen, mahtipontinen, korkealentoinen; säälittävä, surkea
Kansainvälinen sana. Lähtökohtana lähinnä latinan patheticus ’liikuttava’ < kreikan pathētikós ’liikuttava; tunteva, kärsivä’, johdos sanasta páthos ’mielenliikutus, intohimo; kohtalo, kärsimys’ (joka liittyy verbiin páskhein ’kokea, kärsiä’).
Sana on lainautunut myös englantiin, jossa kehittyi merkitys ’säälittävä, surkea’, joka myöhemmin levisi muihinkin kieliin.
https://kaino.kotus.fi/ses/?p=article&etym_id=ETYM_0afdbef6925c1d8cf3a9…

Brittiläisessä nykyenglannin sanakirjassa:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/pathetic?…

Amerikkalaisessa:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/pathetic