Minua kiinnostaa sana omakotitalo. Äkkiä en keksinyt muista osaamistani kielistä suoraa vastaavaa sanaa. Wikipedia osa kertoa omakotitalon historiasta, mutta…

Kysytty

Minua kiinnostaa sana omakotitalo. Äkkiä en keksinyt muista osaamistani kielistä suoraa vastaavaa sanaa.

Wikipedia osa kertoa omakotitalon historiasta, mutta en ole kiinnostunut siitä, vaan olen kiinnostunut nimenomaan käsitteestä.

Koska sana "omakotitalo" on tullut kieleemme ja mistä se on tullut? Erikoisen tuntuinen ratkaisu korostaa talon "omuutta".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Omakotitalo ei ole sanana suomen kielessä kovin vanha. Sana omakotitalo esiintyy vasta 1920-luvulta lähtien, sitä ennen käytettiin vastaavista taloista nimitystä pienasunto, yhdenperheentalo tai pieni asuintalo.

Omakotitaloista ja niiden rakentamisesta säädettiin ensimmäinen laki vuonna 1927, jossa myös määriteltiin omakotitalo ensimmäisen kerran. Omakotitaloksi kutsuttiin yhden- tai kahden perheen taloa, joka oli rakennuttajansa omana asuntona ja johon kuului pieni puutarha. Samalla valtio perusti lakisääteisen omakotitalorahaston (ARAVA-järjestelmä), joka myönsi lainoja korkeintaan 100 neliömetrin kokoiselle asunnolle 30 - 40 % lainaosuudella.

http://www.museo24.fi/?action[]=INavigation::viewArticle(5701)

Myös Kansalliskirjaston digitaalisia aineistoja selatessa käy ilmi, miten omakotitalo-termiä, sen rakentamista ja rahoitusmahdollisuuksia selitetään vielä 1930-luvullakin. Tuo mainitsemasi "omuus", rakennuttajansa omistusoikeus taloon tuntuukin jotenkin korostuvan kaikessa. Voisivatko syyt olla osin historiastamme? Esimerkiksi torpparien ja mäkitupalaisten oikeudesta lunastaa maitaan omaksi säädettiin laissa vasta vuodesta 1918 eteenpäin.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=omakotitalo&orderBy=RELE…

Sanojen alkuperästä voi kysyä myös Kotukselta:

https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kysy_sano…