Otsikko
Minua ihmetyttää Astrid Lindgrenin kirjassa "Veljeni leijonanmieli" tälläinen asia. Kun kirjassa esiintyvät veljekset Joonatan ja Kaarle kuolevat maan päällä,…

Kysytty

Minua ihmetyttää Astrid Lindgrenin kirjassa "Veljeni leijonanmieli" tälläinen asia. Kun kirjassa esiintyvät veljekset Joonatan ja Kaarle kuolevat maan päällä, he pääsevät Nangijala-nimiseen paikkaan. Kirjassa ei kuitenkaan riitä, että he kuolevat kerran maan päällä, vaan heidän on kuoltava vielä uudestaankin heidän ollessaan Nangijalassa, jolloin he pääsevät Nangilima-nimiseen paikkaan.

Onko tälle asialle olemassa selitystä? Siis sille, että miksi kyseisessä kirjassa ei riitä, että ihminen kuolee kerran (siis täällä maan päällä) ja että hän pääsee eräänlaiseen kuoleman jälkeiseen maailmaan, Nangijala vaan että hänen on kuoltava sielläkin ja sitten hän menee Nangilimaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Järkeenkäyvin selitys Veljeni Leijonamielen kaksinkertaiselle kuolemalle on se yksinkertaisin: ensimmäinen kuolema on pelkkää mielikuvitusta, oikea kuolema koittaa vasta kirjan lopussa.

"Kun Astrid Lindgrenin väitettiin levittäneen sielunvaellusoppia ja yllyttäneen lukijoita jopa itsemurhiin, kirjailija sanoi halunneensa vain lohduttaa lapsia. Lukija tietää Korpun kuolevan oikeasti vasta kirjan lopussa. Koko Nangijala on hämen kuumehoureissaan näkemäänsä unta." - Leena Laakso, "Minä näen valon!" : Veljeni Leijonamieli, satu kuolemasta ja pelosta ja niiden voittamisesta. Onnimanni : 2003 : 3, s. 33-36