Ruotsin fors on koski. Mikä on koski, johon Helsingin ruotsinkielinen nimi Helsingfors viittaa.

Kysytty

Ruotsin fors on koski. Mikä on koski, johon Helsingin ruotsinkielinen nimi Helsingfors viittaa.

Vastaus

Vastattu

Historia - Helsinki sivustolla kerrotaan, että "Kaupungin nimeksi tuli Helsingfors, koska se perustettiin Vantaanjoen suulle kohtaan, jossa vielä tänäkin päivänä kuohuu komea koski (ruotsiksi fors). Nykyään kyseinen koski on nimeltään Vanhankaupunginkoski."