Otsikko
Minkälainen tauti on lorvikatarri?

Kysytty

Minkälainen tauti on lorvikatarri?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lorvikatarri on tauti, jonka uhri vain laiskottelee. Taudin nimen alkuosa tulee verbistä "lorvailla, lorvehtia, lorvia", mikä viittaa laiskana olemiseen, vetelehtimiseen ja maleksimiseen. Lorvikatarria kutsutaan myös lorvitaudiksi.

Lorvikatarri on leikkimielinen ilmaus. Vakavasti puhuen katarri-sana viittaa limakalvon tulehdukseen, kuten esimerkiksi yhdyssanoissa keuhkokatarri ja mahakatarri. (Suomen kielen perussanakirja v.1990)

79 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen kuullut perimätietona sellaisen version lorvikatarrista, että tässä sana lorvi tarkoittaisi havupuun oksista valmistettua harjaa t. luutaa, jolla ennenvanhaan kuurattiin lattioita (lankkulattioissa pesuvesi lienee valunut raoista alapohjaan).
Katarri taas tunnetussa merkityksessään on kyseisen työn välttelyä.

Mulla on ehdottomasi lorvikatarri