Minkähän niminen kirja on kyseessä? Se kertoo muistaakseni tamperelaisesta lentämisen pioneerista, joka yritti sinnikkäästi, talvi toisensa jälkeen päästä…

Kysytty

Minkähän niminen kirja on kyseessä? Se kertoo muistaakseni tamperelaisesta lentämisen pioneerista, joka yritti sinnikkäästi, talvi toisensa jälkeen päästä avustajiensa tukemana jäältä käsin ilmaan kokoamillaan alkeellisilla lentokoneilla. Lentojen pituudet olivat aluksi parhaimmillaan muutamia kymmeniä metrejä, toisinaan mies taisi loukkaantuakin melko pahasti.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja lienee Rainer Ahoniuksen Suomen moottorilennon uranuurtaja : Adolf Aarno ja hänen Demoisellensa (Tampere-seura, 1961): "Tämä kirja kertoo yksityiskohtaisesti Adolf Aarnon uutterasta ponnistelusta ja yritteliäisyydestä ilmaan nousemiseksi ensimmäisellä Suomeen hankitulla lentokoneella. Nämä yritykset alkoivat Pyhäjärven jäällä 20.4.1911 ja päättyivät Näsijärven jäällä 8.3.1914 tapahtuneeseen 'Suomen ensimmäiseen lento-onnettomuuteen'."