Minkä nimisiä sikareja Mannerheim poltti?

Kysytty

Minkä nimisiä sikareja Mannerheim poltti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistelmateoksessaan Marski ja hänen hovinsa Taru Stenvall kirjoittaa: "Marsalkka poltti enimmäkseen Strengbergin tupakkatehtaan valmistamia La Planta -sikareita."

Strengberg valmisti myös sotapäällikön nimikkosikarin Fältmarskalkens cigarrin vuonna 1942.

Mannerheim noudatti kurinalaisuutta päivittäisessä sikariharrastuksessaan: aitoja kuubalaisia hän poltti vain juhlahetkinä tai antoi lahjaksi. Hän huomautti parissakin yhteydessä, että havannalaiset tulee säästää juhlavampiin tilanteisiin ja arkisissa oloissa on tyydyttävä polttamaan ”huonoja sikareita”. Aasian-matkallaan Mannerheimin tiedetään polttaneen Hollannissa käärittyjä El Aguila -sikareita. Toiselle kuuluisalle suomalaiselle sikari-intoilijalle Jean Sibeliukselle Mannerheim lahjoitti laatikollisen H. Upmann -sikareita.

Lähteet:
Taru Stenvall, Marski ja hänen hovinsa. WSOY, 1955
Olli Alho ja Kai Linnilä, Mannerheimin matkasikarit. Kansalliskirjasto 2/2013
Olli Alho, Sikari : aamusta yöhön. WSOY, 1998

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymykseeni Mannerheimin sikarimerkistä,vastauksenne oli täydellinen.Alunperin kyllä tiesin että Pietarsaaren entinen tupakkatehtaan valmistamat jotkut sikarit olivat hänelle mieleen.Mutta kun hänen kulinaritisuuteensa kuuluivat sikarit arvelinkin että sikarimerkkejä saattaa olla useampia.Kiitos.