Minkä hintainen on: 5 pennin reikäkolikko v.1941 25 pennin kolikko v.1939 10 markan kolikko v.1952 Minkähän arvoisia nämä ovat? Minulla myös ulkomaalaisia…

Kysytty

Minkä hintainen on:
5 pennin reikäkolikko v.1941
25 pennin kolikko v.1939
10 markan kolikko v.1952

Minkähän arvoisia nämä ovat? Minulla myös ulkomaalaisia vanhoja kolikoita, mm. 188 luvun kopeekoita plus 20:stä maista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoista rahoista on kysytty aikaisemminkin. Voit selata vastauksia Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistosta osoitteesta http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkisto/ Hakusana: rahat.

Vanhojen rahojen hintatietoja löytyy teoksesta Suomen rahat arviohintoineen 2008. Rahojen arvoon vaikuttaa myös se, missä kunnossa ne ovat. Rahoille on määritelty kuntoluokat, jotka löytyvät myös Suomen Numismaatikkoliiton nettisivulta: http://www.numismaatikko.fi/ . Siellä on myös muuta tietoa vanhoista rahoista ja keräilystä.

Mainitussa teoksessa 5 pennin reikäkolikolle (1941) on määritelty hinta vain korkeimmassa kuntoluokassa, 1 e.
25 pennin kolikon (1939) keräilyarvoksi on määritelty korkeimmassa kuntoluokassa 6 e ja sitä alemmassa 3 e, muissa luokissa ei ole hinta-arviota.
10 markan kolikon (1952)arvio on korkeimmassa kuntoluokassa 15 e, sitä alemmassa 7 e ja sitä alemmassa 1 e.