Minkä arvoinen on viisikymmentä senttiä hopeinen vuosi1916

Kysytty

Minkä arvoinen on viisikymmentä senttiä hopeinen vuosi1916

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen tuli tarkennus eli kyseessä on hopeinen 50 pennin kolikko vuodelta 1916.

Numismaatikon keräilyopas, Suomen rahat - luettelo arviohintoineen (2018) -kirjan mukaan kolikon/setelin kunnolla on merkittävä rooli hinnanmuodostuksessa. Kyseistä kirjaa voi lainata Satakirjastoista, kirjan tiedot https://satakirjastot.finna.fi/Record/satakirjastot.1343750

Kirjan mukaan virheettömän, täysin leimakiiltoisen vuoden 1916 hopeisen 50 pennin kolikon arvo on 3 euroa. Vain harvat rahat ovat näin hyväkuntoisia. Nopeahkolla tutkimuksella näyttää, että netissä myydään kyseistä kolikkoa 15 - 3 eurolla kunnosta riippuen.

Myös Suomen Numismaatikkoliitto ry sivuilta löytyy tietoa rahojen kuntoluokituksesta http://www.numismaatikko.fi/index.php/tietopankki/rahojen-kuntoluokitus

Kolikon arvoa nostaa huomattavasti, jos kotkan kaulassa on ratas. Kirjassa on pieni kuva kyseisestä kohdasta. Kolikon arvo kirjan mukaan olisi tällöin 300 - 60 euroa riippuen kolikon kunnosta.

3 ääntä

Kommentit