Minä vuonna Haminan linnoituksia alettiin rakentamaan? Ja kuinka monta kertaa ne ollaan tuhottu?

Kysytty

Minä vuonna Haminan linnoituksia alettiin rakentamaan? Ja kuinka monta kertaa ne ollaan tuhottu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linnoituksen rakennustyöt aloitti Uudenkaupungin rauhan jälkeen 1720-luvun alussa ruotsalaiskenraali Axel von Löwen. Mutta vasta venäläiset rakensivat Haminasta oikean linnoituksen ja vallattuaan Haminan venäläiset ryhtyivät kohentamaan sortumaisillaan olevaa linnoitusta vuosina 1791-1792 Aleksandr Suvorovin johdolla osana uutta Pietarin puolustusjärjestelmää.
Vuonna 1803 rakennetaan epäsäännöllisen pohjoisen rintaman paikalle suuri Keskusbastioni hollantilaissyntyisen kenraali Peter van Suchtelenin suunnitelmien mukaisesti.
1854-55 Krimin sodan yhteydessä englantilais-ranskalainen laivasto uhkasi Pohjanlahden ja Suomenlahden rannikkokaupunkeja hävityksellä ensimmäisen kerran vuonna 1854. Tällöin ryhdyttiin Haminassa vielä kerran vahvistamaan vanhoja valleja sotilaallisessa tarkoituksessa. Hyökkäys aiheutti melkoisia vaurioita eräissä esikaupungeissa, mutta linnoituksen vuoksi vihollisella ei ollut mahdollisuuksia nousta kaupunkiin. Vanhentunut linnoitus pystyi näin pelastamaan kaupungin suurilta tappiolta.
Haminan linnoituksen varnaisesta tuhoamisesta ei löydy tietoja.
Juva: Omalla veneellä linnasta linnaan.2009
Korhonen, Matti: Suvorovin linja: Vanhan Suomen linnoitusketju. 2009
Kaakkois-Suomen vanhat maalinnoitukset. 1974
http://museovirastorestauroi.nba.fi/haminanlinnoitus.htm