Miloin Suomen Yhdyspankki tai joku sen edeltäjistä (PYP, AB Förenings-Banken i Finland) aloitti toiminansa Jyväskylässä?

Kysytty

Miloin Suomen Yhdyspankki tai joku sen edeltäjistä (PYP, AB Förenings-Banken i Finland) aloitti toiminansa Jyväskylässä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1862 perustettu Suomen Yhdyspankki (SYP) avasi haarakonttorin Jyväskylään vuonna 1864 ja Pohjoismaiden Osakepankki (POP) vuonna 1874, osapuolten fuusioituessa vuonna 1919, jolloin Jyväskylään jäi Pohjoimaiden Yhdyspankin konttori.

Ruotsinkielisille pankeille vastavoimaksi vuonna 1889 perustettu Kansallis-Osake-Pankki (KOP) avasi oman konttorinsa Jyväskylässä vuonna 1895. Perustajille suomalaiskansallisuuden pönkittämisen ja kielitaistelun ratkomisen sijaan tärkempää oli pankin vakaan kasvun takaaminen, joskin suomenkielisellä painotuksella.

Lähteet:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallis-Osake-Pankki

Pipping: Sata vuotta pankkitoimintaa (1962)

Blomstedt: Kansallis-Osake-Pankin historia 1: 1889-1939 (1989)

KOP:n rakennushistoriasta kiinnostuneelle: http://kauppakadunlaudatur.fi/tontit/k18/vaiheet/

2 ääntä

Kommentit

Asko Jämsenin kokoama historiikki on harmittavan suppea, kuin olisi puhti/osaaminen häneltä loppunut kesken työn. Harmi! Ihmettelen, kuinka tilaaja on sallinut sen olevan Jämseniltä niin köykäisesti tehdyn. Viime vuosikymmenet (60-80 l.) kuitatttu parilla lauseella, todella outoa historiikin kirjoittajan suoritusta. Kuka tämä Asko oikein on?