Otsikko
Milloin Suomen Kirjatyöntekijäin liiton jäsenet saivat 5-päiväisen. 40 h työviikon?

Kysytty

Milloin Suomen Kirjatyöntekijäin liiton jäsenet saivat 5-päiväisen. 40 h työviikon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Petri Tanskanen on tutkinut viestintäalan ammattiliittojen historiaa. Taitureista tietotekniikkaan - välähdyksiä viestintäalan ammattiliiton historiaan löytyy verkosta luettavaksi, https://yksa.disec.fi/Yksa4/download/137629440762800/file/97de3185-6b10…

Siinä kerrotaan, että vuoden kirjapainoala siirty 1968 alusta lähtien ansiotasoa alentamatta viisipäiväiseen työviikkoon ensimmäisenä ammattialana Suomessa uuden työehtosopimuksen mukaisesti. Lisäksi Tanskanen toteaa, että muilla teollisuuden aloilla 40 tuntiseen työviikkoon siirryttiin vasta vuoden 1970 alusta lähtien.