Otsikko
Milloin Rovaniemen keskustan kadut kestopäällystettiin (öljysorattiin)?

Kysytty

Milloin Rovaniemen keskustan kadut kestopäällystettiin (öljysorattiin)?
Muistissa on, että yhteislyseon piha oli öljysorattu vuosia aikaisemmin kuin viereiset Ruokasenkatu ja Kansankatu. Maalaiskunnassa tie Muurolasta Ylitorniolle oli päällystetty aikaisemmin kuin Kemin - Muurolan - Rovaniemen valtatie.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Öljysoraa alettiin käyttää Lapissa vuonna 1960. Kemi-Rovaniemi -tie suurelta osin päällystettiin 1964-1973. Mt930 Aavasaksan ja Muurolan välinen tien rakennus alkoi 1953,  ja se valmistui ja öljysorattiin 1961.  Lapin teiden rakentamisesta, korjauksista ja päällystämisistä on kirjoitettu kahteen historiateokseen:

Raimo Räme: TVL:n historiikki. Lapin piiri 17.12.1974.

Petteri Mäkelä (kirj.) ja Erkki Lilja (toim.): Pitkoksilta pikitielle. Lapin tiepiiri 75 vuotta 1925-2000.

Rovaniemen katujen päällystämisestä ei löytynyt tutkittua tietoa julkaisuista, mutta saimme suullisesti tiedon silloin päällystystöitä tehneeltä insinööriltä, että asfalttia on käytetty ensimmäisen kerran Polar-hotellin edustan jalkakäytävällä kesällä 1961 Cultor Oy:n toimesta. Mutta öljysoran käytöstä ei löydy tietoa. Katujen päällystäminen voisi selvitä Rovaniemen kaupungin teknisen viraston arkistoaineistosta, joten kannattaa olla yhteydessä Rovaniemen kaupunginarkiston tietopalveluun: arkistopalvelut@rovaniemi.fi .

1 ääntä

Kommentit

Lapsuusmuistoja kaupunkikäynneiltä: Ainakaan vuonna 1963 ei keskustan katuja ollut vielä kestopäällystetty. Ehkä muutos tapahtui 1960-luvun puolimaissa.
- Joissakin kansalaisopistoissa on "kotiseutupiirejä", joissa osallistujat oppivat historiaa vetäjän keräämästä aineistosta ja tämä keskusteluttaa samalla iäkkäimpiä hyvämuistisia paikkakuntalaisia. Voisi arvella, että tuhannet rovaniemeläiset muistavat lapsuutensa kotikadut tarkasti, esim. milloin he pääsivät pyöräilemään uusituilla kadunpinnoilla.