Milloin rakennettiin ensimmäinen kerrostalon Ailakinkadulle Jyväskylän Tourulassa?

Kysytty

Milloin rakennettiin ensimmäinen kerrostalon Ailakinkadulle Jyväskylän Tourulassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1968 hyväksytyn yleiskaavan mukaan Tourulasta tuli häviämään kaikki entinen rakennuskanta. Tourulan kohdalla ei ajateltu alueen säilyttämistä. Tourulaan laadittiin asemakaava vuonna 1971 ja vahvistamista odottava asemakaava oli nähtävissä 1972. Tourulan asemakaava vahvistettiin lopulta 1976.
Jyväskylän kaupungin Rakennusvalvonnan ystävällisellä avustuksella selvisi seuraavaa: Nykyään olevista asuinkerrostaloista on osoitteeseen Ailakinkatu 22 rakennusluvalla L71/1981 rakennettu 8-kerroksinen kerrostalo ensimmäinen. Rakennuslupa on myönnetty huhtikuussa 1981 ja Asunto Oy Toururanta on valmistunut helmikuussa 1982.

Lähteitä:
Anttila, Veikko: Jyväskylän Tourula : pienyhteisötutkimus (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1982)
Jyväskylän kirja : katsauksia kaupunkielämän vaiheisiin 1940-luvulta 1990-luvulle (Jyväskylän kaupunki, 1997)
Kokko, Marja: Jyväskylän kaupungin historia 1965-2007 (Jyväskylän kaupunki, 2007)
Sähköpostiviesti Jyväskylän kaupungin Rakennusvalvonnan lupasihteeriltä 3.9.2018