Milloin joku tietty kirja poistetaan/myydään kirjastosta? Johtuuko se kirjan suosiosta, lainausmäärästä vai rikkinäisyydestä?

Kysytty

Milloin joku tietty kirja poistetaan/myydään kirjastosta? Johtuuko se kirjan suosiosta, lainausmäärästä vai rikkinäisyydestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Johtuu kaikista näistä.
Jokin kirja saattaa olla ilmestyessään kovin kysytty. Hankimme sitä useita kappaleita, jotta kukaan ei joudu odottelemaan vuoroaan kovin kauan. Kun kirjaa muutaman vuoden jälkeen luetaan vähemmän, osa kappaleista poistetaan. Tähän liittyy lainausmäärä, joka kertoo kirjan suosiosta.
Jos kirja menee rikki, sitä voidaan korjata kirjastossa. Jos kirja kumminkin on kovin huonokuntoinen, se poistetaan. Kirjoja joudutaan poistamaan myös, kun niille sattuu vahinkoja, koira järsii, kahvia kaatuu päälle tai kirja on kastunut sateessa. Tällöin asiakas on velvollinen korvaamaan kirjan.
Tärkein syy poistoon on kuitenkin tiedon vanheneminen. Kun vaikka laki muuttuu, vanhat kirjat poistetaan. Usein samasta kirjasta ilmestyykin uusittu painos tilalle.
Helsingin yliopiston kirjasto on Suomen Kansalliskirjasto. Se hankkii ja säilyttää kaiken Suomessa ilmestyneen kirjallisuuden. Esim. tutkijat tarvitsevat tätä palvelua.