Otsikko
Milloin ihminen eläinlajina menetti kyvyn ravistella kehoaan kuten esim. koira? Se olisi hyvä keino poistaa kehosta jännitystä ja stressiä ja ennaltaehkäistä…

Kysytty

Milloin ihminen eläinlajina menetti kyvyn ravistella kehoaan kuten esim. koira? Se olisi hyvä keino poistaa kehosta jännitystä ja stressiä ja ennaltaehkäistä traumojen syntyä.

Vastaus

Vastattu

Kirjaston lähteistä ei selviä, onko ihmisellä ollut koskaan samanlaista kykyä ravistella kehoaan kuin koiralla, mutta onhan toki vieläkin ihmisen mahdollista ravistella kehoaan. Muun muassa monissa kehonhuolto-ohjelmissa ja jumpissa rentoutukseen liittyy ravistelua. Tässä on mielenkiintoinen artikkeli tärinäharjoittelusta, joka menee pidemmälle kuin tavallinen ravistelu, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/18/tarinaharjoittelu-auttaa-kun-j…

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos jollain ihmisen esi-isällä on olllut kyky ravistella, se on kadonnut jo kauan ennen ihmistymistä, joten ei voi sanoa että se olisi koskaan ollut ihmisen ominaisuus. Tuleekohan kenellekään mieleen edes apinalajia jolla on tämä kyky?